قیمت لوله زهکش

قیمت لوله زهکش به جنس لوله ، تعداد سوراخها ، مواد اولیه و .... بستگی دارد .

قیمت لوله زهکش

قیمت لوله زهکش به جنس لوله ، تعداد سوراخها ، مواد اولیه و .... بستگی دارد .

  • ۰
  • ۰

قیمت لوله زهکش

 قیمت لوله زهکش همانند دیگر لوله‌های پلیمری به اندازه و نوع مواد اولیه بستگی دارد . قیمت مواد اولیه بکار رفته در تولید لوله را می‌توان از بورس و پتروشیمی‌های تولید کننده مواد اولیه دریافت نمود و با اضافه نمودن هزینه‌های تولید به آن قیمت لوله زهکش را بدست آورد . البته نباید نوسانات ارز و هزینه حمل و نقل را فراموش کرد که نقش موثری در بهای تمام شده لوله زهکش خواهند داشت . به جهت اینکه عوامل موثر در ارائه قیمت از ثبات چندانی برخوردار نیستند و پتروشیمی‌های کشور در روزهای مختلف ، مواد اولیه را با نرخ‌های مختلفی عرضه می‌کنند . تولید کنندگان نمی‌توانند قیمت‌های اعلام شده را برای روزهای طولانی معتبر بدانند و بیشتر آنها لیست قیمت خود را به صورت روزانه منتشر می‌نمایند .

قیمت لوله های زهکش به عوامل دیگری نیز بستگی دارد و رابطه مستقیمی به عمر طولانی و مفید لوله ها دارد و به صرفه ترین نوع لوله  و با توجه به کیفیت ، درجه استاندارد ، گرید ، سایز و متراژ ،  قیمت های متفاوتی دارد . علاوه برآن ،  قیمت لوله زهکش با توجه به  نوع و جنس لوله ای که برای زهکشی بکار می‌رود متفاوت است . مثلا قیمت لوله pvc و لوله پلی اتیلن تفاوت زیادی با هم  دارند . لوله پلی اتیلن به نسبت کیفیت و عمر زیادتر، قیمت بالاتری دارد . قیمت لوله زهکش پلی اتیلن به دو عامل بستگی دارد ؛ یکی وزن هر متر لوله و دیگری درصد مواد پلی اتیلن استفاده شده که  درصد مواد پلی اتیلن با مهر استاندارد روی لوله قابل پیگیری است ؛ در غیر اینصورت خریدار که معمولا تجربه هم ندارد نمی تواند تشخیص دهد که لوله از پلی اتیلن خالص تولید شده و یا اینکه مواد ناخالص دارد . اداره استاندارد کنترل این موضوع را با  استاندارد لوله کاروگیت فاضلابی ۹۱۱۶ برای مصرف کننده انجام می دهد . در حال حاضرلوله pvc  از پرمصرف ترین لوله ها جهت زهکشی می باشد .

کاربرد لوله زهکش 

لوله زهکشی یک نوع لوله است که دارای سوراخ های ریزی در روی آن ایجاد شده و جهت زهکشی برای تخلیه آبهای اضافی در گلخانه ها ، زمین های ورزشی ، مزارع کشاورزی ، ساختمانها ( زیر یا بغل فونداسیون ) و هر مکانی که بر اثر بارندگی یا بالا آمدن آبهای زیرزمینی باعث خرابی می شود . با نصب این نوع از لوله ها در داخل خاک می توان آب اضافی را خارج کرده و آسیب های ثانویه وارد شده به زمین به دلیل خیس بودن طولانی مدت را کاهش داد که در نهایت جهت جمع آوری آبهای اضافی حاصل از بارندگی و آبهای سطحی و زیرزمینی که باعث عدم رشد گیاهان و آسیب های وارده می شود از آن استفاده کرد که این کار کمک زیادی در رونق کشاورزی خواهد داشت و می تواند زمینه ساز بهره وری در امر تولید باشد .

لوله های زهکش یا لوله های زهکشی معمولا از جنس پی وی سی و پلی اتیلن تولید می شوند و بصورت مشبک و یا نیمه مشبک هستند . لوله زهکش نوعی لوله با سوراخ های ریز است که در سطح و یا زیر زمین نصب شده و رطوبت اضافی را به خود جذب می کند . از این لوله ها معمولا برای جمع آوری آب های اضافی حاصل از باران در زمین های کشاورزی و ورزشی استفاده می شود . لوله زهکش دارای جنس ها و انواع مختلفی است که در ادامه این متن به معرفی آن ها خواهیم پرداخت .

انواع لوله زهکش

لوله زهکش در اشکال متنوع تولید می شود  که در اینجا به چند مورد بطور مختصر اشاره ای می کنیم .

  • لوله زهکش مشبک
  • لوله زهکش الیاف دار
  • لوله زهکش کاروگیتی
  • لوله زهکش سوراخ دار متخلخل
  • لوله زهکش پوشش دار
  • لوله زهکش پی وی سی PVC
  • لوله زهکش شیارداریا موجدار
  • لوله زهکش خرطومی
  • لوله زهکش با الیاف مصنوعی

 لوله زهکش سوراخ دار متخلخل : این لوله ها از نوع خرطومی ساده بوده و دارای سوراخ هایی برای جذب رطوبت هستند .

لوله زهکش شیاردار : این مدل لوله ها خرطومی بوده و صاف نیستند و دارای موج بوده و برای زمین هایی با پستی و بلندی مناسب هستند . این لوله ها به دلیل موجدار بودن کاربرد های خاصی داشته و در تمامی مکان ها قابل استفاده نیستند .

لوله زهکش ساده : این نوع لوله زهکش به شکل خرطومی نبوده و ساختار ساده ای دارد . معمولا از این مدل لوله زهکش برای نصب در سطح زمین استفاده می شود .

لوله زهکش پی وی سی : امروزه لوله زهکش پی وی سی تولید شده از مواد پی وی سی که با توجه به نیاز مشتری نیمه مشبک یا تمام مشبک در قالب های معینی آماده می شوند . به علت سبکی وزن ، انعطاف پذیری بالا و مشبک بودن ( سوراخ بودن ) مورد استفاده قرارمی گیرند .

سایز بندی لوله زهکشpvc  :

لوله زهکش پی وی سی 110 میلیمتر در رول های 100 متری

لوله زهکش پی وی سی 125 میلیمتر در رول های 100 متری
لوله زهکش پی وی سی 160 میلیمتر در رول های 70 متری
لوله زهکش پی وی سی 200 میلیمتر در رول های 40 متری

تمامی این انواع در بازار های ایران نیز موجود بوده و با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می گیرد .

اتصالات لوله های زهکش پی وی سی

  1. زانو ۴۵ درجه
  2. زانو ۹۰ درجه
  3. موفه یو
  4. دریچه بازدید
  5. تبدیل
  6. سه راه ۴۵ درجه
  7. سه راه ۹۰ درجه
  8. سیفون
  9. سه را دو سر ساکت ناف فلنج
  10. سه راه سه سر فلنج
  11. سه راه سه سر ساکت
  12. فلنج اسپیگات
  13. بوشن دو سر ساکت
  14. زانو خم

مزایای استفاده از لوله زهکش

1- به دلیل جنس مناسب پلاستیک استفاده شده در لوله زهکش ، احتمال انسداد و یا کم و زیاد شدن اندازه سوراخ ها بسیار کم می باشد . در این صورت طول عمر استفاده از لوله ها بسیار بیشتر خواهد شد .

2- با توجه به انواع مختلف لوله زهکش ، استفاده از مدل خرطومی برای موارد زیر سطح خاک و استفاده از مدل ساده برای موارد سطحی باعث طول عمر بیشتر محصول خواهد شد .

3- این لوله ها وزن بسیار کمی داشته و به راحتی قابل حمل هستند .

4- نصب و به کارگیری لوله زهکش بسیار ساده بوده و افراد غیر فنی نیز به دلیل وجود بست ها و اتصالات متعدد می توانند آن ها را به راحتی برای استفاده آماده کنند .

5- با استفاده از پلاستیک به عنوان جنس اصلی لوله زهکش انعطاف پذیری لوله ها بسیار بالا رفته و خطر شکستگی در آن ها کاهش می یابد .

6- جنس خاص این لوله ها ، آن ها را در مقابل مواد شیمیای و دیگر املاح موجود در آب و خاک مقاوم می سازد .

7- در بعضی موارد از روکش های مختلف با جنس های متفاوت می توان برای لوله زهکش استفاده کرد . جنس روکش بستگی به نوع و مکان استفاده از لوله زهکش دارد . با نصب روکش بر روی لوله عمل جذب و دفع آب با سرعت بیشتری انجام می شود و موادی که برای پلاستیک لوله مضر هستند ، توسط روکش جذب شده و به بدنه لوله وارد نمی شوند .

8- لوله هایی که برای نصب در سطح طراحی شده اند دارای پوشش هایی برای مقاومت در مقابل نور خورشید هستند . 

9- این لوله ها پیش از ورود به بازار از آزمون های بسیار زیادی می گذرند تا مقاومت و استحکام لازم برای دریافت استاندارد را داشته باشند .

10- لوله زهکش پلاستیکی به دلیل استفاده از پی وی سی به عنوان جنس اصلی خود به طور کلی دارای عمر مفید بیشتری در مقایسه با دیگر مواد استفاده شده برای ساخت لوله زهکش است .

مزیت های لوله زهکش دوجداره

لوله زهکش دوجداره نسبت به انواع دیگر لوله ها دارای مزایای زیر می باشد :

  • عمر طولانی تر در مقایسه با لوله ی سیمانی و سفالی
  • وزن سبک و راحتی در حمل و نقل آن
  • نصب سریع و آسان لوله به کمک اتصالات آن
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی ( آب ، خاک ، اسیدها و مواد شیمیایی )
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • وجود منافذ ورودی یکنواخت بر روی سطح لوله

لوله های قدیمی زهکش

در گذشته ، از این نوع لوله ها سیمانی ، ساخت حفره ، کانال دست ساز خشتی ، سنگ و شاخ و برگ درختان استفاده می شد که به دوره ی هخامنشیان برمی گردد ، پس از آن با استفاده از لوله های سفالی در خوزستان در دانشکده ی کشاورزی این امر انجام شد که بعدها نیز لوله های پلی اتیلنی و پی وی سی

با جداره نازک که جداره ی لوله را سوراخ می کردند ، مورد توجه قرار گرفت  . 

چنانچه لوله هایی که به شکل زهکش پی وی سی به پوشش نیاز داشته باشد الیاف هایی به روش نساجی مدرن دور لوله تابانده خواهد شد تا کلیه ی نیاز های مشتری برآورده شود . 

آزمایش های مورد نیاز لوله زهکش برای مطابقت با استانداردها :

آزمون مقاومت به ضربه
آزمون سفتی ، دو پهن شدن

آزمون منافذ آبکش
 آزمون کشش با اتصالات بوشنی
آزمون ابعاد
آزمون نشانه گزاری
آزمون وضعیت ظاهری

انواع روش های زهکش:

زهکش رو باز

در این نوع زهکشی مقطع کانال معمولا به صورت ذوزنقه ای می باشد .

زهکش لوله ایی

در سه نوع سفالی ، پلاستیکی و سیمانی می باشد .

زهکش لانه موشی

معمولا در مناطقی بکار می رود که مواد آلی آن زیاد است و برای یک فصل زراعی کاربرد دارد .

زهکش عمودی

بصورت چاه عمل می کند . در این نوع زهکشی باید آب جمع شده در چاه بصورت مکش به محل مناسبی انتقال یابد . به عمل تخلیه آب از جاه زهکشی دیواترینگ (Dewatering) گویند .

زهکش حائل

عمق این نوع زهکشها معمولا در حدود 2 تا 2.5 متر است و بیشتر برای جدا کردن دو قطعه زمین اراضی بکار می رود تا آبی که از زمین مجاور می آید وارد اراضی مورد نظر نشود .

علت اینکه از لوله زهکش استفاده می کنیم چیست ؟

باقی ماندن آب در زمین که می تواند به دلیل باران شدید و مداوم ، نشت از رودخانه ها و کانال ها ، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی یا وجود موانع طبیعی و مصنوعی در مسیر حرکت آب های زیرسطحی و باشد ، باعث پرشدن خلل و فرج خاک و کاهش اکسیژن آن ، کاهش فعالیت میکرو ارگانیسم ها و در نهایتا باعث کاهش کیفیت خاک و در نتیجه از بین رفتن گیاهان و موجودات زنده در خاک می گردد . به منظور بهبود کیفیت و جلوگیری از تخریب خاک ، با استفاده از زهکشی آب و املاح اضافی از خاک خارج و شرایط مناسب برای کشت گیاهان فراهم می گردد .
عمده ترین کاربرد لوله های زهکش به شرح زیر می باشد :

  1. خارج کردن آب حاصل از آب شویی زمین های شور و تبدیل زمین ها به مزارع قابل کشت
  2. خارج ساختن آب اضافی حاصل از بارندگی و آبیاری در مزارع و درنتیجه حفظ کیفیت آن
  3. استفاده از لوله زهکش در ساختمان ها ، پل ها و جاده ها : از لوله زهکش برای خارج کردن آب اضافی در هنگام بارش و یا شستشو در مکان های مختلف استفاده می شود . با نصب لوله های زهکشی در این مکان ها آب بسیار سریع و به شکل کامل خارج شده و بدین شکل به استحکام ساختمان ، پل ها و همچنین گیاهان موجود در آن زمین صدمه ای وارد نمی گردد .
  4. خارج ساختن آب اضافی زمین های کشاورزی و فضای سبز به منظور حفظ کیفیت آن

نگهداری لوله زهکشی UPVC

لوله های زهکش را باید دور از تماس مستقیم نور خورشید کار گذاشت و به اندازه جای گذاری روزانه باید از انبار خارج گردد . حداکثر دوره زمانی انبارداری لوله UPVC سه ماه می باشد . باید سعی شود که جای گذاری این لوله ها به این مدت نرسد تا باعث خرابی لوله نشود . این نوع از لوله بایستی بصورت افقی در انبار نگهداری شود زیرا حالت افقی از آسیب رسیدن به لوله ها جلوگیری می کند .

شرکت سازاب بعنوان  تولید کننده  برتر آماده ی همکاری با عزیزانی که نیاز به زهکشی در پروژه های خود و اطلاعات جامع در این زمینه دارند می باشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازاب مراجعه نمایید و یا با نماینده فروش شرکت تماس بگیرید تا ازکم و کیف موضوع آگاه شوید .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی